Boel-träning

Förra helgen tränade vi för en för oss ny tränare som heter Boel. Båda passen var fokuset på att först få henne framme för skänkeln, och sedan när hon gick av sig själv ta stöd i handen, precis som jag brukar rida. Blev bara ridning runt fyrkanten och lite på stora volten på lördagen med en del övergångar, där hon skulle svara framåt. På söndag så var Boccica med redan när jag promenerade fram henne. Alert och positiv, och i uppvärmningen svarade hon super på skänkeln och vi susade fram i ridhuset. Så när vi började träningen så gick det redan då att jobba henne mera i form. Gjorde några trav - skritt - travövergångar och sedan några trav - galopp - travövergångar där hon skulle vara med på hjälperna, och sedan gjorde vi en bra övning:
 
Vänd rätt upp vid A i trav, tänka mellantrav på en lång diagonal så vi kom ut i samma varv. I slutet av diagonalen fick vi flytta undan skänkeln utan att tappa bjudningen. Vid spåret fattade vi galopp och galopperade på en halvvolt genom kortsidan och sedan ökade vi på långsidan, för att sakta av innan hörnet och vända rätt upp igen. Och tyckte att det gick jättebra. Så det var riktigt roligt.
 
Måndag fick Boccica vila, och igår hade jag henne på töm på en volt. Hon fick gå över lite travcavaletti och jag jobbade med att öka och minska volten och med övergångar och tempoväxlingar. Hon svarade jättefint på hjälperna och jobbade i en sjukt fin trav!! Det är så kul att se henne när hon är så fin, då blir jag så peppad :)
 
Filmsnutt från träningen i lördags. Söndagen var bättre och hon var mer framme, men tycker ändå lördagens pass var rätt okej:
 
Allmänt | |
Upp