Toppenhelg!

Denna helg har verkligen varit toppen. Fredag kväll så åkte jag och Niklas till stallet. Han skulle springa ett pass och erbjöd sig springa med mig och Bochi. Vi for den vanliga rundan och när Niklas var före så var Boccica hur cool som helst. Inte en gång stannade hon för att tjura utan hon skrittade, travade och galopperade med bjudning i stadig härlig form bakom Niklas. Hon kändes helt enkelt superfin. När vi hade kommit halvvägs så testade jag att gå först, men oj vad hon stretade emot och gick mot skänkeln. Till slut fick jag henne att trava men hon skuttade och tittade på varenda sten som låg vid sidan om stigen så Niklas fick gå före igen. Och inte förrän vi var på slutspurten så testade vi igen och även om hon bråkade igång så fick jag henne i en fräsch galopp och hon kunde ligga före utan att hitta på en massa! Så duktig. Sen stannade vi och väntade in Niklas och så skrittade vi av bakom trygga husse.
 
Efter ridpasset så fick hon sig en välbehövlig dusch. Spolade och gnuggade och spolade, och sedan svampade jag in med linimentschampoo. Men trots detta så var vattnet aningen skitigt när jag skrapade henne. Det var rätt stökigt i stallet, kvällen innan tävling med pågående pay and jump, kvällsfodring mitt framför näsan på henne medan vi duschade samt musik i högtalarna så det blev en liten prövning. Men med lite hö som muta så gick det bra. Sedan åkte vi hem för att kvällsfika men vid tio så åkte jag tillbaka till stallet för att möta upp Marie! Hon kom för att tävla Kroken här i helgen, och för att umgås. Sjukt skoj. Blev en sen kväll och vi fick lite sovmorgon dagen efter. Hon hoppade 1.20 och nollade men fick ett surt tidsfel. Efter det så var det dags att hoppa och rida nästa häst, man måste ju passa på när man har experthjälp. Så Marie fick först lina och sedan rida Boccica. Vi hade pratat om mina problem, att hon går emot skänkeln litegrann i skritten, och att hon backar av för mycket i avsaktningarna. Så Marie var lite kvick och såg till att hon skrittade med bjudning samt att hon var på henne i avsaktningarna. Sjukt nyttigt att se både problem och korrigeringar, och Marie är ju så kvick och duktig att hon fick det att se så enkelt ut. Bochi såg superfin ut och mot slutet så hoppade hon ett räcke med travbom in, men även hinder, galoppbom, hinder i galopp och Marie uttryckte att Bochi inte var helt talanglös ;) Det var verkligen superskoj att se dem tillsammans.
 
Idag så blev det en tidig morgon. Maries klass var först och idag blev det en nolla och vinst i 1.20! Efteråt var det min tur att svettas i sadeln, och jag fick jobba med att vara kvickare i skritten, att rama in lite i övergångarna ner i skritt och trav för att hon skulle fortsätta bjuda, att hålla koll på armbågar och händer och att verkligen vara kvick och runda igenom högersidan för skänkeln. Jag har haft lite problem att jag som inte får tillbaka högeraxeln i höger varv för att det känns som att hon då faller in, men nu fick jag sätta mig pyttelite på yttersidan för att hjälpa henne att hålla balansen och då gick det jättebra att dra bak axeln och lätta i innehanden. Och då gick hon hur fint som helst. Jag fick även tänka på att fatta galopp inte förrän hon var framme och avspänd och bjöd till handen i trav. Ett toppenpass och jag är sjukt motiverad nu att fortsätta trimma och våga ställa lite mer krav.
 
Dessutom så testade jag en ny sadel idag, en dominus, och jag tyckte att den kändes bra. Den låg lite bättre vid bogbladen och fint i balans, så ska testa rida ett par pass till för att se om det blir ett köp!
Allmänt | |
#1 - - Charlotte Ståhl:

Vad härligt att det går framåt! Sv: jo det är tävling på söndag. Fast efter de två senaste passen så känner jag för att stryka mig:( får se hur jag gör, träning på onsdag så bestämmer efter det...

Upp