Lugn vecka

Måndag så var hovslagaren ut. Det var första gången han skodde henne och jag tyckte det såg bra ut, förutom att en söm kanske låg lite högre än de andra. Hade ändå bara planerat att lina henne något varv, men tyckte att hon verkade stapplig redan när jag tog in henne. Hon var varm i övre delen av den framhoven men kunde inte lokalisera det till någon av sömmarna, så tog ut för att lina, och när den hoven var inner ben så var hon kraftigt halt, inte varje steg men ofta. Så jag ringde och pratade med hovslagaren som tyckte vi antingen kunde försöka dra ut den sömmen som vi misstänkte eller dra av hela skon. Jag valde hela skon eftersom det var svårt att veta exakt vilken söm, om det nu ens var sömtryck. Dagen efter var jag nervös, skulle hon vara bättre eller kunde det vara så att hon faktiskt gjort illa något annat samma dag som skoningen? Men när jag linade henne nu så kunde man bara se pyttelite markering på samma framben, och då var hon ju alltså utan sko på det benet. Alltså stor skillnad från måndagen. Jag och Niklas slog sedan på skon igen men jag sömmade lite lägre, och på onsdagen när jag linade henne så syntes ingenting alls, men linade bara en kort stund ändå. För säkerhets skull så valde jag att tömköra ett ordentligare pass på torsdag för att verkligen kolla ordentligt, hade tidigare bara linat i grimma, och hon var pigg och busig men rörde sig helt rent! Så sjukt skönt!

Så fredag var det dags att sitta upp igen. Promenerade en stund ute men red i ridhuset, linade något varv först och hon var lite seg så tänkte att det nog blir lugnt. Haha, inte riktigt rätt. Inga dumheter, men hann bara trava typ ett varv innan hon "trodde" att jag menade galopp och sen galopperade vi i flera varv runt fyrkanten i högt tempo. Jag lät henne rulla eftersom hon tydligen ville få springa lite. Skrittade lite och sen gjorde vi samma sak i andra varvet. Efter det så jobbade jag lite skänkelvikning i trav längs fyrkanten, två långsidor i varje varv: halva med huvudet mot väggen och andra halvan lite bogen in vilket var mycket svårare. Tog sen lite mer galopp men då började Bochi vara trött och det märktes genom att det blev svårare att svänga och spåra, så efter en liten stund gav vi oss. Lördag red jag också ett kortare pass i ridhuset, efter att jag promenerat en kvart i skogen. Linade ett par varv men redan då så märktes det att hon var lite trött i kroppen för det var svårt att spåra. Red därför ganska lungt, försökte lösgöra och stötta men det blev lite hastigt på långsidorna och märkbart svårt på kortsidorna i galopp. Red några få volter i trav och galopp men lät henne mest rulla några varv runt fyrkanten. Avslutningsvis så gjorde jag lite diagonala skänkelvikningar i skritt, en kvarts bakdelsvändning åt varje håll (som hon utförde med bravur!) och lite små volter för att böja igenom och ställa igenom.
 
Idag förtjänade hon ett lätt pass, och tyckte det kunde vara skönt för henne att komma ut, så Niklas agerade moraliskt stöd och så begav vi oss ut i skogen. Med Niklas före så gick det bra, efter en bit så testade hon två -tre gånger att stanna men gick sedan på. Joggade bredvid Niklas i trav, och när vi vände hemåt så provade jag att gå före och komma fram i galopp och det gick jättebra. Hon galopperade glatt i ett lagom piggt tempo och stannade när jag bad henne. Vände lite motvilligt men gick att få henne i trav eller "backig" galopp när vi vände bortåt mot Niklas igen. Och så gjorde vi så ett par gånger. Klättrade lite lätta backar i skritt och sen gick vi hem. Ett riktigt toppenpass :) Imorgon kommer hovis tillbaka för att se om han kan fästa skon lite bättre!
 
Allmänt | |
#1 - - Charlotte Ståhl:

Usch vad orolig man blir! Men skönt att hon ändå var okej sen. man hinner ju tänka 100 saker och anledningar när hästen väl är svullen i benet eller haltar. Oftast de värsta tänkbara ;)
SV: Jo det kommer säkert bli bättre och bättre men tävlingsmänniska som man är så vill man så himla mycket och så fort som möjligt helst;)

#2 - - marie:

oj då halt. tur att det ordnade sig. skogen nu -har ni inte älgjakt där? det har vi i y-länet

Svar: Jo vi har älgjakt men inte just runt knutarna vid stallet :)
Anna Bergstedt

Upp