Fin tjej

Fredagens pass blev ett tömkörningspass på volt där Boccica även fick hoppa över en upphöjd bom ett par gånger i galopp. Hon hoppade trevligt och kom rätt de flesta av gångerna. Hon var dock lite loj trots att hon hade vilat på torsdagen så jag höll inte på så länge. Kvällen spenderades sedan med mina föräldrar som kommit på besök.
 
Lördag så passade jag på att rida på utebanan, eftersom mamma var med och höll koll på oss. Bochi var jättelugn och gosig i stallet, motför fredagen då hon var rätt otålig. Började med att promenera ett varv runt banan och i slutet så hörde hon något och flög i luften en gång men taggade ner direkt. Linade sedan henne ett par varv men hon verkade rätt cool, så satt sedan upp och behövde bara flytta pallen en gång innan jag tog mig upp. Vissa dagar har hon en tendens att flytta sig åt något håll när jag klivit upp på pallen, lite frustrerande. Igår red jag i alla fall över liggande bommar ett par gånger i trav, zickzackade oss mellan hindrena som stod lite överallt och red mycket långsidor. Testade sedan att rida in i trav på ett litet hinder (typ 30cm) och hon hoppade och föll in i galopp efteråt. Eftersom det gick så bra så testade jag även att komma in i galopp och även om det var lite vinligt mot så hoppade hon snällt över. Gjorde detta i båda varven och var mycket nöjd över att det hittills verkar gå bra med inhoppningen, trots att jag själv inte är någon stjärna. Många skrittpauser, lite volter i trav och galopp, och två travskänkelvikningar, samt ett par långsidor i friskare galopp. Härligt att kunna trycka på framåt och låta henne sträcka ut på en längre sträcka som långsidorna faktiskt erbjuder på hoppbanan. Boccica var riktigt fin faktiskt, oftast bra i formen, om än lite djup ibland men hela tiden ett fint stöd till handen. De enda dumheterna som bjöds på var en liten repa som hon drog iväg på, samt ett stopp när hon såg en läskig låda, så det var ju inte så tokigt. Allt som allt så höll vi väl på 40 min ink skritt före och efter, men det var nog ändå ett rätt krävande pass i och med att vi galopperade mycket och i ganska högt tempo, samt att vi "hoppade". Därför la jag om dagens planerade ridpass till en promenad i skogen. Hon tyckte nog det var ganska lagom och frustade en massa när jag släppte henne i hagen igen! Imorgon får vi besök av hovslagaren, hoppas hon sköter sig.
Allmänt | |
Upp