Tråkigt ridväder

Minusgrader men typ ingen snö. Hårt och knövligt ute på banan. Och i skogen där det ligger typ en cm snö så går det inte heller att rida för då får hästarna snöstyltor. Inte jättekul alltså. Skrittade ut i söndags, för det gick endast att skritta, och till och med det var tveksam framkomlighet. Förutom detta testade vi att släppa ihop Boccica med ett annat sto. Det gick ganska bra, det andra stoet bestämde och Boccica höll sig undan rätt bra. Men vi ska testa fler gånger innan vi bestämmer något.
 
Måndag så fick hon vila. Jag kom hem sent från jobbet så det passade bra. Igår så for jag till stallet direkt efter jobbet för att hinna in i ridhuset. Det är före fem eller efter nio som gäller, och eftersom jag brukar lägga mig före tio så är efter nio inte ett alternativ.... Red i stora ridhuset och det låg lite hinder framme, så efter uppvärmningen, där hon faktiskt var riktigt låg och rund nästan redan från början, så hoppade vi lite. Det var upphöjda bommar på lägsta höjd på sockerbitar, och de låg på öppna sidan av A-volten med ett par galoppsprång mellan. Så klart för svårt att hoppa sådär på volt ännu, så jag gjorde så att jag kom i trav tex i höger varv, vände in på en kort diagonal från ca mitten av ridhuset och travhoppade över ena bommen, föll in i vänster galopp, red nästan ett varv på A-volten, hoppade nästa bom i galopp men fortsatte att styra rakt fram in på en kort diagonal tillbaka i höger varv. Och så gjorde jag så ett par gånger i båda varven. Boccica var jätteduktig men tyckte att det blev lite jobbigt på slutet. Avslutade sedan i låg form.
 
Idag så flexade jag också från jobbet för att hinna träna för Anneli. Red fram så vi var redo att sätta igång redan klockan fyra, och började först runt fyrkanten och några stora volter i trav och sedan i galopp i låg form. Anneli tyckte också att Bochi gick i en mycket trevlig värmningsform och att hon hittade till ett avspänt läge mycket tidigare än innan. Vi jobbade efter det med lite skritt-halt-skritt och jag fick tänka på att ha henne lite i uppförsbacke i halten för om hon blev för djup så breddade hon bak, vilket hon inte gjorde när hon tänkte lite uppåt framåt. Sedan så gjorde jag trav-galopp-trav-övergångar på en stor volt. Red lätt i traven tills jag hittade framåtbjudning och rund form, kom ner i sadeln och försökte behålla samma känsla, och sedan fattade jag galopp, utan att bli för kvick för då hinner hon inte med. Och så tog vi typ ett halvt varv i galopp innan vi bröt av med fokus på att hon skulle tänka framåt. Och det gick ganska bra. Gjorde typ 4-5 fattningar i varje varv innan vi gav oss och hon började faktiskt kännas lite trött. Avslutade i riktigt låg form på lång tygel, och fick passa att hon inte saktade av av sig själv. Ett mycket bra pass. Efter middagen så åkte jag och Niklas sen och gymmade. Ganska trött nu, så nu blir det sängen :)
Allmänt | |
#1 - - Charlotte Ståhl:

Åh vad ridsugen jag blir av att läsa om din träning! Kul att det går så bra:)

Upp