Fina lilla

Torsdag så blev det helt enkelt vila. Boccica fick vara ute rätt länge, sen for jag hem och satt mig i soffan med rött te, havreknäcke med brie och Sex and the city 2. Sjukt mysigt.
 
Fredag så kom Niklas hem igen efter en arbetsvecka i Tyskland, och äntligen var ordningen återställd :) Vi åkte ut till stallet efter middagen och skyndade oss på med grejerna på Bochi för att hinna ut medan det var ljust. Sen red jag medan Niklas gick/sprang ett varv runt slingan (som tydligen är ca 4,5km). Vi träffade på ett rådjur som skuttade förbi och Bochi tittade efter det, men annars gick det bra. Sen när vi kom till sista backen där vi brukar köra galopp så gick vi före, utan att hon tvekade nå - för första gången!, och så körde vi en frisk galopp en lång sträcka. Sedan red vi tillbaka mot Niklas, vände och tog lite mer galopp. Ett riktigt härligt kvällspass.
 
Efter tio timmars sömn kände jag mig sedan som en ny människa lördag morgon. Blev ett joggingpass på gymmet före lunch, sen drog jag till stallet. Tänkte rida ute på banan men då det regnade blev jag bekväm och gick in i "lilla" ridhuset (60*20). Redan när jag kortade tyglarna i skritten så var hon mjuk i handen och på plats. Jag jobbade med skänkelvikningar, halter, bakdelsvändningar som faktiskt var bra enligt spegeln samt öppnor längs långsidan. Sedan jobbade jag i trav, mest runt fyrkanten där jag jobbade strax innanför spåret med fokus på rakriktning på långsidorna samt halvvolter på kortsidorna. Jag behövde bara krama lätt i handen om hon höjde nacken så kom hon tillbaka ner i en fin form. Hon har nog aldrig varit så trevlig i handen i trav! Lite uppvärmning i galopp längs fyrkanten och hon var pigg och rund i formen. Sedan försökte jag mig på lite skänkelvikningar, först undan ytter vilket gick bra men sedan ville jag göra lite öppnor och det är svårt i trav. Försökte verkligen att inte vika innersidan av bålen, sitta mitt över, inte backa med handen och knacka lite med inner, och efter ett par försök så fick vi till det. Facit var att när hon gjorde helt rätt så blev det superduperjobbigt så då saktade hon ner farten ganska ordenligt :) Men jag motiverade och efter några steg fick hon gå ur och tänka framåt neråt en långsida. Gjorde likadant i andra varvet med precis samma resultat, och sedan tog vi lite mer galopp, i ett fräscht tempo och extra rund låg form. Hon var bara så himla fin!! Avslutade på nästan helt lång tygel i trav i rund låg form. Ett riktigt toppenpass alltså, bästa hittills och nu känns det verkligen som att hon kan bli riktigt trevlig. Så jag var väldigt nöjd.
 
Idag tyckte jag hon fick vila. Släppte ut på morgonen, mockade och fixade. Sen drog jag fram släpet och så fick jag hjälp att lastträna. Vi höll på typ 10 minuter och fick in henne tre gånger. Hon är inte rädd men lite skeptisk och strular lite. Hon har visst inte varit strulig tidigare, men att åka två hela dagar kanske har satt sina spår. Sen upplever jag att hon tycker det är trångt att gå in när jag går in före och den är "smal", för när vi breddade så gick hon in typ direkt. Så hon fick gå in en gång smalt, sen två gånger på andra sidan när jag breddat. Så det fick vara nog. Förhoppningsvis ska vi inte åka förrän till våren, så vi har gott om tid att träna lastning :)
 
Allmänt | |
#1 - - Charlotte Ståhl:

Vad kul att ni utvecklas så mycket! Vad är dina planer för nästa år? :)

Upp