Dressyr

En lång dag på jobbet, följt av lite snabb middag (lax och sparris, mums) så skyndade jag mig iväg till stallet, snabb-mockade och fixade. Sen var det dags för Boccica att få sig ett pass i ridhuset. Satt upp även igår utan att lina innan och det gick utan problem. Hon skrittade på så snällt. Promenerade så klart innan jag satt upp och började skritta! Värmde sen i trav och galopp, och valde sedan att jobba ett tag i traven. Hon är så mycket enklare i galoppen, bjuder bättre och är finare i formen alldeles av sig själv så det tenderar ibland att bli lite mycket galopp och jag kände att det var dags att lägga lite fokus på traven. Med facit i hand skulle jag kanske ha galopperat lite till innan jag började travjobba bara för att ha kvar den känslan, men samtidigt så ville jag att hon skulle orka med travjobbet också. Tyckte att hon kändes lite stel och aningen tryckig i handen, så jobbade lite på volt samt att vi gjorde skänkelvikningar längs hörnlinjerna. Efter ett tag så började hon mjukna och blev rätt trevlig i formen. Så då la jag in galopp igen och helt plötsligt var hon väldigt pigg och framme, la in något litet mini-skutt men jag valde att korrigera dessa och hon tog korrigeringarna bra. La någon volt och hon var supertrevlig i formen. Red några snett igenom också i galopp, och sedan avslutade jag i en riktigt fin fräsch trav i låg och rund form. Efter det tog jag en promenad utomhus med henne.
 
Efter ridpasset så spånade jag på med pellets. I hyran ingår det vanligt spån, men när jag behöver extra så brukar jag köpa pellets för jag tycker det blir så trevligt och mindre dammigt! Och igår när jag läste nedanstående artikel så kände jag verkligen att jag borde spåna med pellets mer ofta... Fick lite dåligt samvete att man ens har hästen på box....
 
http://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/box-ger-fler-skador-an-losdrift.htm
Allmänt | |
Upp