Stövelpremiär

Tisdag så tog vi en promenad ute för att vara uppvärmda när vi kom in i ridhuset klockan nio. Traskade en sväng längst vägen och mötte bilar från båda hållen, och Bochi brydde sig inte alls. Sen svängde vi upp mot småstallarna och då såg hon något jätteläskigt så hon hoppade till och ville inte gå nå mer. När jag fortsatte gå och berättade för henne (eller hon kanske såg själv) att det farliga var en annan häst så gick det bra. Sen gick vi tillbaka. Blev ungefär 20 minuter, så när vi kom in i ridhuset kunde vi börja jogga igång. Lite lugnare tempo i början, men sedan var jag på henne att hon skulle vara framme. Hon travade fint, och lyssnade bra i galopp-trav-övergångarna. Hon var laddad men saktade ändå av på kommando, och det blev korsgalopp eller förvänd bara några gånger, så det var ju bra. Försökte böja igenom henne lite, hade först inner töm genom bettringen och tillbaka för att kunna ställa och böja lite mera. Och nog var det lite svårt att böja igenom, ta in framdelen och ändå jobba på. Men hon kämpade på. Gjorde många övergångar också. Tyckte hon var jätteduktig.
 
Tisdag hämtade jag också mina stövlar från skomakaren. Hon har lästat ut dem, så nu kan jag i allafall få på dem även om de är lite tajta ännu på eftermiddagen. Helt sjukt hur mycket mina ben sväller från morgon till kväll, speciellt om jag suttit på jobb-bussen. Men lyckades stänga stövlarna med ridbyxor under. Promenerade några varv i ridhuset innan jag satt upp, men då var ju stiglädrena alldeles för korta! Så jag fick markhjälp att länga stiglädren ett hål. De kändes ändå i kortaste laget, än är stövlarna lite höga och trycker i knävecket så jag borde skaffa kilar att sätta in under hälen. Benen pulserade och det var sjukt obekvämt. Travade fram, skrittade lite och släppte stigbyglarna för att vila benen, galopperade i ett varv, skrittade lite och släppte stigbyglarna för att vila benen, galopperade i andra varvet och samma process i skritten. Sen la jag upp stigbyglarna och började med travjobb, mycket på en stor volt för att böja igenom, vände om volt för att hon skulle följa, såg till att hon travade på framåt, och fy så jobbigt men hon var fin. Hade lite svårt att ta skänkeln dock eftersom hälen inte riktigt gick att röra, stövlarna är ju lite stela. Samma jobb i galopp, stor volt och framåt och runt inner skänkel. Hon var faktiskt riktigt fin. Sen promenerade jag länge med henne och nu kändes stövlarna mycket bättre! Så ska nog provrida igen i helgen med dem!
 
Allmänt | |
Upp