Klubbis

Igår var det dags för våran första tävling, en LC:1 på en klubbtävling och Boccica fick bli tävlingsfin och jag klädde upp mig med kavaj och vita byxor. Allt för att träna på hela konceptet. Värmde upp i ca 25 min tillsammans med några ponnysar till musik och speaker som pratade och hon brydde sig inte alls. Kändes framme och fin så det kändes bra. Väl inne i collecting ring så ville jag bara skritta, för volten var ganska liten, och då backade hon av ganska mycket. Hon blir ju lätt lite backig i skritten. Så när det var våran tur så försökte jag gasa igång henne inne på banan. Hon reagerade inte på publik, staket eller domarbordet så hon var jätteduktig, och jag tyckte jag fick igång henne ganska bra. Sen fick vi startsignal, men då det inte var någon halt på uppridningen så fattade inte min filmare att vi hade börjat så det blev lite tokigt med filmandet. Efter första volten så tänkte Boccica att hon kunde kanske slinka ut genom öppningen till hästen som var i collecting ring, men hon kom på det lite för sent och satte då ena frambenet mitt i staketet. Och fastnade. Men hon lättade bara i fronten och vände lite åt sidan så hon kom lös, backade lite grann och sen lugnade hon ner sig och vi kunde fortsätta! Verkligen bra huvud på henne, många hade nog flippat lite i alla fall.
 
Vi fortsatte programmet och hon gjorde allt hon skulle, om än hon la in några halvhalter själv emellanåt. Jag hade som inte fått igång henne ordentligt igen efter skrittpausen. Men jag tycker ändå hon var duktigt. Vi skrapade ihop 55 % vilket inte var så tokigt med tanke på missarna i flytet som det skapar att hästen inte är helt framme. Bitvis tuffade hon på i fin form och bjudning. Så nu är det bara jobba på det, att få fram henne för skänkeln ännu bättre. Hon har som blivit lite backigare tycker jag, på senaste tiden, men formen känns så himla bra att det säkert är därför, att det blir för jobbigt och då vill hon sakta av istället. Nåja, 3 veckor till nästa klubbis och då är planen en LB:2a, vilket nog blir bättre. Känns som att lång bana passar bättre, i och med att den korta banan bromsar även den. Bara träna vidare inför den!
 
Sen hade jag så tur att det var en veterinär på väg ut till stallet för att vaccinera en annan häst så då kunde vi haka på och vaccinera Bochi. Annars hade jag måsta ta ut en veterinär enkom till henne inom de närmsta två veckorna, så detta blev mycket smidigare och förhoppningsvis billigare :)
 
Allmänt | |
Upp