Tävling i Piteå

Så var tävlingen i Piteå över. Lördag så red vi för Gustav Svalling, vilket var lite nervöst i sig. Rolle kändes bra, hade någon taktmiss i travökningarna och ställde sig snett i ena halten men vi skrapade ändå ihop 61% men kommentar om stilig häst men att Rolle blev lite låg i formen. Så söndag försökte jag ta upp honom i formen och jag tyckte att han hade en trevlig position med nosen framför lodplan i princip hela programmet. Vi hade tyvärr några missar, lite strul i båda halterna (tror han blir lite känsligare än vanligt när vi styr in på banan) och en bakdelsvändning var inget att hänga i julgranen. Men fin känsla och jag var nöjd. Men det var en ny domare och hon gillade inte formen utan tyckte att han blev kort i formen. Missarna förstår jag att de drog ned, men domaren kunde inte ens bjuda till och ge lite extra för skritten (vilket vi fick på lördagen) eller för skolorna som kändes fina så jag var rätt besviken. Men så är det med bedömningssport. Alla domare har väl lite olika preferenser. Med facit i hand skulle jag ha ridit Rolle lite lägre och rundare som jag gjorde på lördagen, då kanske det sett annorlunda ut. Summan blev bara 57,4%.
 
På det positiva: Rolles första utetävling och han skötte det med bravur. Tittade inte på någonting. Värmde dessutom upp längs vägen för att minska tiden på den lite tunga värmningen och han jobbade fokuserat trots att det var "uteritt på bortaplan". Dessutom så stod vi inte på tävlingsplatsen utan hos Marie, en mil bort. Så han fick alltså stå i nytt stall, gå ut i hage, tas in ensam för att fixas och lastas 2 gånger per dag och allt gick super. Han har verkligen ett bra huvud Rolle :) Och red en godkänd ritt för en OS-domare :)
Allmänt | |
#1 - - Miranda Kedbäck:

Man blir inte klok på domare ibland, särskilt inte vad gäller skolorna! I öppnorna har jag ibland fått en femma när min tränare sagt att det borde varit sjua eller åtta, knäppt det där. Det verkar som om många har väldigt olika uppfattning om hur det ska se ut, men det är väl bara att gilla läget... :)

Upp