Första ridningen!

Söndagens pass blev bara en kortare longering. Det var varmt och Bochi var väldigt seg. Men vem var inte det, vi kom ju dit på kvällen efter en lång varm dag så vi var nog alla lite matta. Dessutom hade det varit lite spännande för alla hästarna med ett föl. I alla fall så kände vi att det var dags att börja prova rida. Så igår var för första ridpasset. Eftersom Marie är så mycket duktigare på unghästar än vad jag är fick hon agera försökspilot. Vi tog det på morgonen men det var redan rätt varmt och jag började med att lina Bochi. Hon var lite slö men gjorde det jag bad om. Sedan satt Marie upp och det gick hur bra som helst. Jag gick med ett varv i skritten men hon verkade väldigt cool så sen fick Marie styra själv. Hon jobbade lite i skritt med att svänga och stanna och gå fram, men när det funkade så gick hon över i trav och travade ett par varv, svängde, red snett igenom och gjorde någon övergång till skritt. Bochi gick fint på tygeln och såg jättetrevlig ut. Så sedan provade Marie även ett varv galopp i båda varven och Bochi fattade direkt på hjälpen och gick fint på tygeln även i galopp. Det såg helt enkelt superfint ut, om än lite lojt. Så jag var så himla nöjd!

Därför bestämde vi att det var min tur att sitta upp idag. Så jag åkte ut på morgonen, gjorde i ordning henne och promenerade sedan ett tag följt av en kort longering i trav och galopp i båda varven. Matt men lydig. Det var ju trots allt redan minst 26 grader fast klockan bara var halv nio. Sedan kom Marie och var med från backen som moraliskt stöd och så hoppade jag upp. Gjorde samma upplägg som Marie gjorde igår och Bochi kändes så himla fin. Mjuk i handen, om än lite stelare till höger. Men en väldigt fin känsla, gick fint på tygeln, svarade direkt på hjälpen och kändes faktiskt väldigt okomplicerad. Så jag är superglad! Det känns som att detta kan bli väldigt bra. Även om vi så klart måste skynda långsamt för att bygga muskler och styrka. Men hon verkar positiv och glad att jobba. Efteråt fick hon en dusch och sen komma ut i hagen. Skönt att hon har fått låna en hage med hus så hon kan gå i skugga i alla fall. Idag kommer det nog bli över 30 grader! För mig blir det ett till strandpass :)
 
Allmänt | |
#1 - - Charlotte Ståhl:

Så fin hon ser ut. Och vilket bra smeknamn det blev:) sv: ja jag är lite inne på att prova en jaguar. Jag hade en kieffer lech till Misty som hon sedan växte ur. Den gillade jag väldigt mycket faktiskt:) nä sadlar är verkligen inte det roligaste att grotta ner sig i haha.

#2 - - Ingrid Nyström:

Spännande med ny häst. Hoppas hon har lika fint temperament som Conny ( e: Bocelli) Klokt att ta hjälp av en van unghästryttare vid första uppsittningen. Hon bör ju vara väl inriden men man ska alltid vara försiktig efter vila och på nytt ställe. Följer er med stort intresse!

#3 - - Charlotte Ståhl:

Sv: haha jaså? Ojdå då blir det väldigt spännande att se vilka svårigheter vi får:) ja vad skönt att du tycker som jag. Det känns som att tävla det kan vi, men vi kan inte bara göra det för tävlandets skull. Danne känns så säker på den biten nu så jag känner inte att han behöver träna på att tävla. Han (och jag såklart) ska ju bara bli säkrare och starkare på våra moment, den största skillnaden nu mot första starten i medelsvår A är hur många fler 6,5 vi får nu. Detta känns ändå som att då är vi nära 7orna men inte riktigt där än.så det är bara att fortsätta traggla;)

Upp