Vet-check

Igår kom Anna Semren ut för att kolla igenom ett gäng hästar. Jag hade redan bokat in en tid för ett tag sen då jag tyckte att det kunde passa bra att kolla igenom Loppan när hon ändå skulle få vila. Har nu under veckan dessutom känt att hon haft lite spänningar och ömmat lite i ryggen och det i samband med beteendet veckan innan gjorde ju det ett optimalt tillfälle att kolla upp det!

Anna började med att kolla när hon skrittade, och tyckte att hon inte sviktade optimalt och att hon var lite stum uppe på länden. Kände sen igenom henne och hon hade mycket riktigt lite spänningar, mera på höger sida, och någon mindre låsning. Vi såg också att hon faktiskt såg lite högre ut bak nu, vilket jag inte tycker att jag har sett tidigare så det kan faktiskt vara så att hon håller på och växer vilket i så fall kan bidra lite till hennes värk. Anna trodde att anledningen förmodligen var flera, eventuell växtfas, att hon är, som hon uttryckte det, en ferarri som inte riktigt har styrkan och musklerna för det hon gör ännu, samt kanske det faktum att hon fått en ny kompis i hagen och busat lite extra. Hon gör ju extremt samlande avsaktningar vilket är rätt påfrestande, speciellt på ländregionen, och jobbar väldigt fint och enkelt i rätt form vilket också tar på kroppen. Så Anna masserade, stretchade, och sen fick jag gå med henne igen och då tyckte hon att det såg mycket bättre ut. Det lät ju bra :) Nu är tanken att hon ska få akupunktur av distriktarn ett par gånger, och vila enligt planen fram till jul. Sen sätter jag igång henne om allt går enligt planen.
 
Jag ska dessutom försöka massera och stretcha henne lite, och se till att försöka hålla henne mjuk i de musklerna. Känner lite dåligt samvete att jag inte lyssnade på magkänslan direkt när hon började bralla när vi skulle hoppa för 3 veckor sen i början av passen, men samtidigt så var hon ju bara bråkig i början och jättefin sen. Sen hade hon ju en bra vecka utan stök, så jag antog att det inte var något. Men så var ju klubbisen samt passet innan väldigt stökigt, vilket gjorde att jag misstänkte att det ändå var något som hon var missnöjd över. Jag måste vara glad för att hon är så arbetsvillig som jobbat på trots att hon förmodligen haft lite spänningar, men också att hon faktiskt verkar markera om det är något hon är missnöjd över, det ska jag ta med mig till framtiden. Inte så lätt när man inte känt varann så länge! Jag är faktiskt lite glad att hon tjurade för att hon hade lite känningar och inte för att hon hade blivit en pissmärr ;) Sen sa Anna att hon aldrig känt igenom en häst en första gång utan att hitta nånting så jag behövde inte ha så dåligt samvete utan vara glad att jag kollade igenom henne i så tidigt skede :)
 
Boccica försöker förklara för matte att det tar emot lite i galoppen....
Allmänt | |
#1 - - Charlotte Ståhl:

Vad bra att du kollade henne och precis som du skriver, det tar tid att lära känna en häst och veta när det är allvar och inte. Men nu vet du ju också kanske lite mer om var just din häst får spänningar:)

Upp