Lastträning

Igår blev det en skogspromenad. I skogen gick det bra, men när vi gick förbi småstallarna var det lite läskigt men hon skötte sig ändå. När vi var nästan tillbaka blev hon lite rätt för något imaginärt spöke och hoppade upp i luften, men sen skötte hon sig. I morse började jag med utsläpp, sen mockade jag åt Boccica och Ebbe. Efter det fick Ebbe sig ett pass på töm där vi jobbade med många övergångar, lite tempoväxlingar, att böja igenom halsen samt att gå över en upphöjd bom i trav och galopp. Han skötte sig mycket bra.
 
Sen tyckte jag det var dags för lite mera lastträning. Skottade fram hästtransporten och försökte även skotta av det värsta från taket. Det har ju kommit typ en halvmeter snö så det var lite jobb med det. Sen så laddade jag med en höpåse i finkan och öppnade upp brett. Efter det tog jag dit Bochi i grimma och så klev hon upp på rampen med frambenen men bakbenen utanför. Och så stod vi så ett tag och väntade ut varann. Jag använde en longerpisk för att peta på sidorna för att kunna flytta frambenen och efter ett tag så gick hon på så fint. Hon stannar inte inne så länge, men backade ändå lungt ut. Så vi gick direkt in igen, ut efter en eller flera tuggor hö, om och om igen kanske 50 gånger. Hon var så duktig och gick fram och in direkt jag bara pekade med spöet :) Och ingen av oss var irriterad. Så vi ska fortsätta träna och visa att det kan vara roligt och smarrigt att stanna kvar där inne.
 
PS. Det verkar som att akupunkturen har hjälpt. Jag berättade ju att hon varit märkbart irriterad när man skulle lyfta speciellt höger bak efter hon blev behandlad av Anna, men redan torsdag kväll efter akupunkturen så har hon lyft benet utan att ens vifta på svansen! Och samma varje dag sen dess. Det tolkar jag som att hon blivit av med smärtan som nog uppstod efter korrigeringen :) Härligt! Nästa akupunktur blir om en dryg vecka.
Allmänt | |
Upp