Mer dressyr

Onsdag blev det av någon anledning lite tajt med tid. Ovanligt för att vara jag, jag vet! Men vi körde till SURF och red ett kort pass där Niklas filmade då jag red igenom MSVB5an. Det såg helt okej ut men de diagonala slutorna i galopp och den förvända var lite segt. Så eftersom det har fryst på valde jag att följa med Erika ner till SURF igår igen. Vi skrittade nästan hela vägen dit, och där jobbade jag efter lite trav på bågar och volter i förvänd galopp en stund. Sedan hade jag 10 minuters sitsträning med mig själv, så jag travade bara strax innanför stora fyrkantspåret och fokuserade på att stoppa in armbågarna (som flaxade lite på filmen) samt att spänna magen utan att luta mig bakåt. Och det var gode jobbigt. Jag påminns igen att jag måste ägna lite tid ibland åt sitsen :) På vägen hem så skrämde en vit shetlandsponny slag på Amo. Lite ironiskt i och med att jag pratat med Nina B om just denna shettis och skojat om att han förmodligen skulle dö om han såg den, när Amo blev "rädd" för någon B-ponny i Vännäs. I alla fall så var han helt pucko, småstegrade sig, ryggade, kastade sig runt och så. Ännu bättre så var det tydligen rusningstrafik i Stöcksjö så samtidigt kom det en hel del bilar. Och trots att Nicette var lugn så var Amo inte det. Men jag satt lugnt kvar och försökte styra honom i säkerhet bort från ponyn och efter en stund hade bilarna passerat och vi kunde skritta vidare hem. Men det var ett litet extra spännande 5-minutersinslag i vår annars ganska lugna tillvaro. Och det kändes bra att inte behöva sitta av för att få honom att passera... Idag blir det en prommis och imorgon laddar vi för mera dressyr :)
Allmänt | |
Upp