Vår

Hej på er! Det var ett tag sen.
Efter vilan i julas så var jag ju taggad på att sätta igång, och hade en långsam igångsättning planerad. Boccica hade ju vuxit en hel del bak och i och med låsningarna hon hade före jul så ville jag ge henne en positiv ridupplevelse. Började att ha henne på töm i en vecka, och tyckte att hon såg lite knackig ut så kollade ju upp henne men veterinärerna hittade inget fel utan gissade att det bara var vilan och att hon kanske var lite i obalans efter växtperioden, och menade att en månads vila på en häst som gått totalt åtta månader i sitt liv är ganska länge.
 
Så jag fortsatte med igångsättningen, och hon blev bättre och bättre för varje pass, så förmodligen var det sant som det sa att det nog var en styrkegrej. Ömheten i ryggen som hon hade innan jul har varit och är som bortblåst. Men i samma period som hon känts ur form, så har hon också kommit i en testfas. Hon har tagit över ledarskapet över hagkompisen som har bestämt tidigare och hon har även testat mig en del. Typ att hon först inte vill lyfta hovarna när vi ska kratsa (vilket går utmärkt när hovis är här...) eller att hon har parkerat i olika situationer för att se om hon får bestämma. Vi har också haft problem med bjudningen, lite på töm men mest vid ridningen och hon har varit väldigt backig. En dag så parkerade hon vid uteritt med en annan häst, i ett dike, med snö upp till magen, och jag var så paff att jag inte riktigt löste det. Men hela denna period så har hon ändå alltid kommit när jag ropat i hagen och älskat när hon blivit kliad och alltid kliat tillbaka och lyssnat toppen på töm. Så lite schizo!
 
Så sen mitt förra inlägg har jag jobbat vidare med att vara tydlig och konsekvent, och med styrkan. Hon har fått gå mycket på töm och över bommar och en dryg månad har gått nu utan några bråk eller utan att hon har tjurat. Har väntat med uteritt tills jag haft tid att sitta länge samt till en dag med bra väder (men har växlat ridhus med ridbana för variation). Så förra söndagen red jag ut själv med mål att vänta ut henne, och vänta det fick jag, men jag satt bara och lyssnade på ljudbok ända tills hon villigt gick fram och då kunde vi både trava och galoppera både bortåt och hemåt. Vände flera gånger och hon var jätteduktig. Jag blev inte arg eller irriterad en enda sekund och det kändes som en stor vinst. I veckan har hon varit jättefin i ridningen och vi har kunnat race:a längs långsidorna vilket var ett tag sen. Men som sagt, nu börjar kroppen vara i balans igen och styrkan börjar återvända. Dessutom har hon kämpat på jättebra för Boel i helgen och tagit mina korrigeringar mycket bra. Kan berätta mer om träningarna sen.
Äntligen är våren på gång. Solen och värmen återvänder vilket bidrar till ett gott humör :)
Allmänt | |
Upp