Klubbhoppning

I helgen så var det klubbhoppning båda dagarna, så jag tänkte att jag kunde passa på att träna på att hoppa en bana (och hinder med hinderstöd). Anmälde oss därför till 50cm på söndagen, det kändes lagom med en dag. Red i min nya kavaj för att testa den och den kändes bra. Boccan var pigg på framridningen och det var nyttigt med lite ponnysar som svängde lite hit och dit, vi fick träna på både stopp och svängar. Hoppade bara fram på markbom och lilla, det kändes lagom. Vi brukar ju inte träna så mycket hoppning så hon har nog inte så himla många språng i kroppen.
 
När vi sen gick in på banan så höll dom på att sänka hindren (japp, ponnysarna hoppade högre än oss) och det var lite läskigt men det gick ändå bra. Vi fick startsignal och hoppade en linje (1 och 2), kom snett igenom på 3an, men den hade röda infångare och var jätteläskig så vi fick två stopp på den. Valde att komma i trav tredje gången och då hoppade hon. Resten av banan (snett igenom, linje, snett igenom) gick jättebra, hon tvekade lite på ett hinder med vågiga bommar i klara färger men hoppade när jag stöttade med skänklarna. Så jag var jättenöjd. Så nu har vi hoppat både oxrar och hinder med infångare. Fick möjlighet att hoppa om banan men jag tyckte att det räckte med de sju sprången, hon hade ju varit duktig.
 
Igår blåste det massor men var annars fint väder. Vi red ut i skogen och det var ungefär som sist, lite tveksamt första 5 minutrarna men sen gick hon fint. Ungefär halvvägs runt så kom vi i galopp och jag stod i lätt sits, och helt plötsligt hade hästen stannat. Jag hann sätta mig, se ett rådjur hoppa till skogs och så vände Boccan helt om. Jätteläskigt! Stannade henne direkt och så fick hon lugna sig lite, och vi vände tillbaka. Boccan tyckte det luktade jättekostigt och var väldigt spänd och gick typ två steg åt gången och luktade och spejade i typ 30 meter innan hon kunde trava iväg i extremt rask luftig trav. Haha inte alls spänd eller vad! Nå, efter det gick det att fokusera igen och vi travade eller galopperade där det gick, men det blev rätt mycket skritt. Det är så skönt att träna skritten ute när hon har kommit igång och bjuder, för då kan jag variera formen utan att hon backar av, vilket är lätt hänt inne ännu. Efter passet blev det lite lastträning när vi hade Moa som assistent, och när jag hade skickat in Boccan några gånger så stod Moa inne med henne och så stängde jag in dem ett par minuter. Först tryckte Boccica lite på bommen, men när hon kände att det tog emot och jag stängde så stod hon lungt och fint och åt. När jag väl öppnade så väntade hon snällt tills jag bad henne backa ut. Så jag var jättenöjd med den träningen också.
Allmänt | |
Upp