Trött?

Torsdag var det vilodag. Men jag hade ändå tänkt testa att rida barbacka! Så vi gick ut på stora hoppbanan och så fick Niklas slänga upp mig på Boccica. Lite konfunderad blev hon, och hon tyckte att mina ben blev jäääättelånga. Men hon skötte sig bra. Jag skrittade och travade i ungefär fem minuter innan jag gav mig. Det var ju trots allt en vilodag :)

Fredag så var det dags för vår uteritt med Niklas som jag hoppas kan bli en stående punkt på schemat när vädret tillåter. Det hade öst ner hela dagen, men runt middagstid så lättade det och klarnade till och med lite. Linade några varv i ridhuset innan vi gick ut, sen så for vi en ny sväng i skogen. Hon kändes pigg och glad, och när det var dags för galopp så kom det ett par små bakutsparkar. Men det var bara i början, sen höll hon sig på marken. Detta pass så vågade hon faktiskt vara före två gånger och mycket längre sträckor än veckan innan så det ser jag som en positiv grej. Lät henne galoppera på i ett fräsht tempo och hon verkade tycka att det var skoj.
 
Idag så hjälpte jag först Lena med sin häst, blev lite dressyrjobb och sen fick hon rida igenom LB2an för mig. Lena har aldrig förr ridit program och då är det bra att börja träna. Programridning är ju lite annars än "vanlig" ridning, om man inte tänker på att göra mer övningar. Sen fick jag äran att sitta upp på hennes herre. Han är supertrevlig så jag var ju tvungen att tacka ja! J kan det mesta, så efter att jag fått honom framme där jag ville så gjorde vi lite travökningar, fin energisk passage, galoppslutor, byten i vart tredje och några arbetspiruetter i galopp. Så sjukt skoj att få göra lite krumelurer, även om jag känner att jag inte riktigt är lika kvick längre...
 
Sedan var det dags för Bochi. Skrittade lite och försökte få henne att gå på framåt. Det gick okej. Sen joggade vi igång några varv i trav men gick snabbt över i galopp. Då tyckte hon det var jätteskoj och sprang rätt fort några varv. Undrar om hon "brände ut" sig lite, för efter det kändes hon lite matt men kämpade på. Gjorde en del volter i galopp och gjorde de minsta vi har gjort hittills! Duktig pålle. Men när jag ställde mig upp i lätt sits eller skulle trycka på framåt på långsidan så kom det några bakutsparkar. Hon tyckte kanske det blev lite för jobbigt. Har ju också ridit rätt "ordentligt" de pass jag ridit så hon kanske börjar känna sig lite trött. Red inte så länge men jobbade ett tag i galoppen och sen avslutade jag i ett par varv i trav där jag försökte få henne framme och lite undan skänkeln och hon kändes okej, lite matt så sen gav vi oss. Nedan kommer ett filmklipp, det ena från drygt 3v sen i Kieffern och det andra från idag i Dominusen. Tycker nog jag sitter bättre i Dominusen, iaf om man jämför dessa pass med varann. Nu blir det ett par lugna dagar för fina tjejen så hon får återhämta sig om detta är anledningen till "bråket".
 
Allmänt | |
Upp