Anneli-träning

Igår så tänkte jag rasta hästen lite så att hon inte skulle explodera på dagens inplanderade träning. Tyvärr blev det snarare ett hårt pass... Började med en nästan 11h jobbdag, en snabb middag och sen skynda till stallet. Sen tog jag ut Boccica för ett tömkörningspass och jag började på volt. I början joggade hon i lagom friskt tempo. Gjorde lite trav - skritt - travövergångar för att fortsätta jobba med bjudningen i avsaktningarna och det funkade bra. Men efter ett tag så tände hon till och började bocka en massa och sen körde hon järnet, tappade balansen lite, gick över i korsgalopp och så ökade hon farten lite till. Hon sprang flera varv innan jag fick stopp på henne och då fick hon pusta ett tag innan jag bytte varv. När hon kommer in i den farten så hinner hon inte heller rätta sig utan benen bara matar på. Tänkte att hon nog var nöjd efter den svängen, men icke. Hann bara komma fram i trav så drog hon iväg i en serie av bocksprång och sen in i korsgalopp - igen! Och samma visa, sprang så i flera varv innan hon taggade ner. Men efter det så kunde vi göra jättefina övergångar mellan trav och galopp och hon galopperade och travade sedan i lugnt tempo i riktigt lång och låg form! Avslutade i skritt runt fyrkanten där jag gick bakom henne och det gick ganska bra faktiskt. Gjorde några snett igenom och det gick ganska bra att svänga så tycker hon skötte sig. Efter detta så blev det stalljobb i dryga 2 timmar. Jag hade kvällen, vilket innebär att man ska mocka till alla ridskolehästar (typ 20), och sedan fodra alla (typ 50) hästar på anläggningen. Kan säga att jag var rätt slut när jag kom hem.
 
Idag så hade jag bokat in ett pass för Anneli som jobbar som ridlärare på klubben. Berättade om problemen vi har och även de tips jag fick av Marie. Jag fick mest jobba med att fokusera på att stabilisera bålen lite, att inte höja handen när Bochi blir låg i formen utan att låta den ligga kvar, och att jag skulle hålla tempot fräscht. Red mest runt fyrkanten men vände över ridbanan i en halvvolt för att runda henne på en öppen yta och det gick mycket bättre att få ytterbogen att falla utåt när det inte var någon vägg (som det är på kortsidan) som "blockerar" henne. Så det var en nyttig övning. Jag tycker att jag hade bättre koll på min position idag och kunde ta bak inneraxeln samt att jag kunde fokusera på att placera mig där jag ville i sadeln. Så jag tycker det var ett bra pass, även om lilla damen kändes lite trött för dagen, och ser fram emot att få träna vidare för Anneli. Jag hoppas att vi ska kunna köra 3-4 gånger i månaden så att jag får hjälp att göra rätt.
Nu börjar det bli vinter här uppe.....
 
 
Allmänt | |
#1 - - JennyM:

Tänk vad mycket det gör med att få ett par extra ögon på sig :) Även om man kan tycka att det är ganska "simpla" saker så är det e som sedan gör så himla stor skillnad! Därför ridning är så kul tror jag ;)

Upp