Dressyrtävlingar

Så var denna långa helg till ända. Boccica har debuterat sin första dressyrtävling, och även fast resultatet inte var något att skryta om så var jag jättenöjd. Vi red LB:2 på fredag och lördag, fredagens start på 57,7% trots ett byte i ena diagonalen, lite sneda halter och en bajspaus i ena mellantraven (lååångsamt). Lite backigt men bättre mot slutet så jag var jättenöjd. Lördagens start kändes mycket bättre, jag hade bättre fart och flyt, volterna kändes lättare och hon var villigare. Tyvärr så blev det många missar som drog ned poängen rejält. Vi hade galoppinslag i båda mellantraverna samt att hon fattade fel galopp i höger varv och det tog flera korrigeringar innan det blev rätt. Höger är ju lite svår att fatta ibland speciellt när hon är trött så så kan det bli. Och sen hade vi även ett byte på galoppdiagonalen. Så inte så konstigt att procenten landade på endast 51. Så förutom våra 5 missar hade vi mest 6or samt två 7or så det kändes inte så tokigt. Jag var faktiskt mer nöjd med lördagens ritt då hon kändes så positiv! Att hon tar galopp i traven är definitivt bättre än tidigare när hon stått emot när jag bett henne gå fram, så det ser jag inte så negativt på :) Missarna är ju något vi kan träna på.
 
Hon brydde sig verken om staket, musik, domare eller publik så hon är verkligen en stjärna. Lite disträ på värmningen men det blev trångt med så många hästar på så liten yta så med de förutsättningarna är jag jättenöjd med henne. En lärorik helg helt enkelt som känns lovande inför framtiden när vi jobbat fram lite mer styrka och elasticitet i rörelserna! Idag blev det bara en prommis efter två tävlingsdagar.
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Härligt att du är nöjd! Hon är ju bara bäbis :-)
måste ju faktiskt träna på att tävla åxå :-) kommer ni ner till oss sen? :-D

Upp