Uteritter och Annelt-träning

Så har ytterligare en vecka gått. Tiden rusar förbi och jag hinner knappt sitta nå vid datorn för att blogga eller göra något annat för den delen. Våra vardagar följer som samma mönster; jobba, äta middag och sen stallet eller stallet + gymmet, följt av kvällsfika och sen ska man ju sova.
 
Förra söndagen red jag ett dressyrpass inne och jag fick bra känsla och snurr i Boccan. Måndag fick hon vila, och tisdag så tog vi oss en dust i skogen igen. Det tog lika länge som sist att få henne att gå, hon kör fortfarande på att parkera de första några hundra metrarna. Men jag bara väntade ut henne och sen när hon väl kommit igång så var hon jättefin och känslig. Kunde växla mellan alla gångarter och även göra tempoväxlingar med små hjälper. Avslutade med en härlig mellangalopp, en sån som man typ bara får ute!
 
Onsdag tränade vi för Anneli, och vi körde samma upplägg som vanligt. Först fram i fri form tills Boccica bjuder av sig själv och har kommit igång, sen söker jag kontakt. Red på långa linjer, några halva volter och red även lite skänkelvikning i trav från kvartslinjen till spåret med fokus på att behålla bjudningen. I slutet var hon jättefin och började riktigt trava genom kroppen i en fin form och nu börjar det verkligen kännas som att vi är tillbaka.
 
Torsdag lasttränade jag, och fredag så åkte hoppsadeln på. Red upphöjda travcavaletti och sen hade vi små tre kryss som vi hoppade över, ibland i följd. Hon skötte sig bra och hoppade ganska trevligt, om än det blev lite nära och lite långt ibland men hon löste det bra. Jag försökte bara fokusera på tempot och de gånger vi hade lite bättre tryck mot så hoppar hon ju så klart bättre. Och lördag så red vi ut igen. Hon testade fortfarande att parkera ett bra tag, men denna gång så gav hon sig mycket fortare än de tidigare gångerna. Och denna gång hade hon riktigt bra bjudning när hon väl gick och hon sprang fort som vinden på sista galoppsträckan. Hon verkar då tycka att det är riktigt härligt och kul att vara ute när hon väl bestämmer sig för att jag får bestämma. Nåja, det är bara att fortsätta vänta ut henne så ser hon nog snart att jag inte tänker ge upp, som jag råkade göra första gången hon hittade på detta! Igår fick hon sen bara vila, det förtjänade hon efter denna vecka :)
 
Allmänt | |
Upp