Renar!

Söndag kväll red jag dressyr ensam. Valde lilla ridhuset då det var länge sen jag red där. Började med att fräsa igång längs långsidorna och hon kändes rätt framåt och jag fick ett bra stöd i handen. Sen jobbade jag lite med galopp på volt och i höger gick det bra, men i vänster så var det fortfarande lite svårt och hon sätter mig liksom lite fel och flera gånger under sista halvan av volten slår hon om bak. När jag inte krånglade till det så mycket med min hjälpgivning utan bara svängde med stöd av ytterskänkeln så gick det visst att rida 15 metersvolt. Suck, att man inte ska kunna hålla koll på alla kroppsdelar. Red också igenom dressyrprogrammen (LB2) och travdelen kändes jättefin, framåt och bra i formen och jag kunde åka längre sträckor utan att behöva driva. Galoppen var helt okej, lite över tygeln men på hjälpen och där den skulle vara och volterna satt så jag var nöjd!
 
Igår, när allt äntligen har tinat fram så började det snöa igen. Yes! Eller så inte. Men jag hade ju bestämt att vi skulle rida ut så det var bara att ta på sig kläder och så for vi ett varv runt slingan. Lite strul första 5 minutrarna som blivit standard, men sen tuffade hon på, nästan lite för villigt. Energin sprutade typ ur hovarna och hon skakade på huvudet och brallade lite lätt i början i galoppen. Sen, på exakt samma ställe där vi sist träffade ett rådjur så mötte vi två renar. De blev rädda när vi kom i galopp och galopperade själva därifrån, och Boccan tvärnitade och vände hemåt. Jag stannade henne, vände tillbaka. Hon stannade, och vände sen hemåt. Och så gjorde vi ett par gånger innan hon vågade sig bortåt igen. Samma visa, flygande trav fram till den korsningen, sen gick det att gå som vanligt igen och fokusera lite på formen. Blev ganska mycket skritt i fint tempo så utnyttjade bjudningen och varierade form, red lite sidvärts och gjorde många övergångar mellan skritt och trav. Men vi jobbade även lite i galopp där det såg bra ut och hon var väldigt framåt och kändes superfin. Kvällen avslutades sen med kvällspass och mockning åt 20 ridskolehästar samt fodring av alla 50. Rätt trött när jag kom hem. Tur jag fick assistans av bästa Niklas med fodringen när jag mockat och packat påsar :)
 
Här är en bild på min hopphäst!
Allmänt | |
Upp