Boel-träning

Så har ytterligare en vecka passerat. Boccica fick sig en långhelg av ledighet under påsken, och måndag kväll så rastade jag henne på lina. Tisdag morgon så hade hon blivit rädd när snön rasade från taket och kommit lös i ridhuset (de hade gått genom ridhuset till hagen pga snöraset) och tyckt det var kul att rasta sig själv ett tag!
 
På kvällen red jag dressyr och hon kändes pigg och framåt och fin på tygeln rakt fram, men jag hade svårt att få igenom henne i sidorna och loss i bogarna. Onsdag tog vi en kort promenad med lite lydnad och torsdag var det äntligen dags för träning igen!
 
Vi red mest långa linjer, gjorde övergångar där hon skulle vara snabb för skänkeln, diagonaler och en del volter. Jobbade också med att få loss henne. I höger varv måste jag se till att ta henne till mig på vänster tygel, plocka bak inner axel och försöka använda inner skänkel till att knacka ut bogen. I vänster varv måste jag se till att fortsätta ha henne på båda tyglarna, men måste hålla koll på högerbogen med höger skänkel, men samtidigt få henne att spåra för hon har en tendens att trycka in inner bak. Jag fick bitvis riktigt bra känsla och Boccan var väldigt positiv och jobbade på toppenbra. Niklas filmade så jag ska klippa ihop en film sen. Boel tyckte det hade hänt massor sen sist och var nöjd.
 
Fredag kväll så körde vi lite lastträning och nu skickar jag in henne utan större problem. Jag stänger fortfarande inte, men nu kunde jag stå kvar där bak och så gick hon ut och in av sig själv för det är ju ganska najs därinne, när man får hö! Har nu börjat ha hö:et i ett nät istället för löst så nu får hon kämpa lite. Första gången så fick jag hjälpa henne lite dock, för hon fattade inte riktigt grejen :)

I morse var jag på stallet klockan sju. Släppte ut 4 hästar, mockade och sen tog jag in Boccan igen inför ännu ett träningspass. Efter att vi värmt upp i alla gångarter så började vi med några skritt - halt - skrittövergångar, för att sen växla mellan skritt och trav och verkligen ha henne kvick för hjälpen. Jag skulle då ändå börja hålla kontakt i handen och i början var det lite jobbigt att ändå trava på men efter en lite tydligare skänkelhjälp så gick hon fram fint. När övergångarna funkade fick vi sen svänga av på kvartslinjerna och göra skänkelvikning ut till långsidan och idag så kunde hon behålla bjudningen! Sedan jobbade vi vidare med att få loss henne i handen, och jag fick rida lite bogen in i trav, först i höger varv. Och det tog kanske ett varv med lite spjärn, men jag fokuserade bara på att dra bak inneraxeln, knacka lite med innerskänkeln och hålla kvar på yttersidan och då släppte hon jättefint och jag fick ett härligt sug i handen. Vi fick faktiskt till några öppnor som kändes som att rida en vuxen häst!! Vilken känsla! Sen gjorde vi samma sak i galopp och jag fick lika bra känsla. Gjorde även någon volt och det var hur lätt som helst när jag hade koll på henne.
 
I vänster varv var det svårare, för hon vill ju trycka in innerbak lite. Så när jag fick henne i position så backade hon av istället. Men vi bad om lite mer trav fast hon skulle böja igenom och efter ett tag så gick det bra i trav. Då övergick vi till galopp där det var samma problem. Rakt fram gick bra, men när hon skulle kliva under sig med innerbak och ta in bogen så ville hon backa av, så jag fick verkligen se till att fokusera på min position och hålla tungan rätt i mun men sen släppte det och då blev hon superfin. Vi tog någon volt och sen paus. Sist avslutade jag i lite snävare svängar/12m-volter och korta diagonaler i trav, red lite kors och tvärs men mål att ha kvar henne i position, spårande och bjudande och hon var jättefin och kämpade på trots att hon var trött, så sen la jag ner henne och så avslutade vi med en promenad ute. Fina lilla söta häst! Det känns så himla kul när man börjar känna den där känslan att det är lätt och mjukt och energiskt, även om det inte är varje steg så är vi på rätt väg :)
Allmänt | |
Upp