Hopphästen

Trött efter en lång dag på jobbet åkte jag ut till stallet. Min snälla boxgranne hade mockat, som att hon hade på känn att jag var trött. Därmed kunde jag plocka in Bochi ganska direkt och vad händer? Jo hästen står som ett ljus hela tiden medan jag gör iordning henne. Hon brukar alltid vara snäll, men lite otålig, speciellt om jag går iväg. Men icke. Och hon lyfte alla hovar så fint. Lugnet före stormen eller bara liten häst som kanske kan bli vuxen? Det blev då ingen storm under ridpasset, så det kanske är så väl att hon faktiskt är på g att bli stor :)
 
Tog en promenad genom skogen, och där var fröken lite tveksam om hon skulle våga gå ner på stigen alls. De hade nämligen hållt på och röja längs stigen, och många hästar hade sprungit i hagen. Inte Boccica, men hon hade säkert hållit uppsikt och visste att något kunde pågå där nere... Lite övertalning så gick det bra att gå ändå, och så småningom kom vi in på hoppbanan.
 
Eftersom hon vilade dagen innan så fick hon trava några varv på lina innan jag satt upp men hon verkade lagom cool. Värmde både i skritt och ett tag i trav innan det kom ett litet skutt, det var väl något där i skogen som hon var tvungen att hoppa till för. Men efter det höll hon hovarna där hon skulle. Galopperade på piggt och glatt runt stora fyrkanten men inga bakutsparkar utan hon kändes fin. Ena hörnet är allmänt läskigt så där ville hon helst inte passera i galopp så fick sakta ner, ta det först i skritt igen, sen trav och efter det så gick det faktiskt att ta den stäckan i galopp. Men varje varv var hon lite tveksam. Började trava lite travbommar och det gick utmärkt. Tog sen en lägre upphöjd bom i trav och kom sedan i galopp på en stor volt. Höger varv gick jättebra men vänster var lite svårt att få henne rätt på linjen mot. Red sedan i skymningsljuset över en lite högre upphöjd bom som låg längs långsidan i galopp, först i vänster då hon hoppade fint men sen svängde hon ganska tvärt åt vänster istället för att gå rakt fram. Sen i höger galopp där jag fokuserade på att rida rakt både före OCH efter, och nog gick det utmärkt då. Så okomplicerad och positiv, bara jag själv gör rätt :) Hon fick sedan galoppera längs långsidan i låg form på längre tygel i lite högre tempo och avslutningsvis samma i trav. Riktigt trevligt pass och efteråt kände jag mig mycket piggare än innan. Härligt vad lite motion, frisk luft och en fin häst kan göra med humöret.
Allmänt | |
Upp