Tre ridpass

Nu har det blivit tre pass på raken. Måndag höll jag först en lektion för en av Rolles skötare, där jag gick 'igenom de grejer som jag tycker är viktigast : avspända ben som är stilla om man inte vill något och som inte klämmer, att överlivet visar vägen när man ska svänga, att armbågarna är intill kroppen och att man tar igenom ställningen genom att böja och föra bak armbågen aningen istället för att böja handleden. Tycker att det funkar super och att man kan vara mjukare i kontakten och i handen då.
 
Satt sen upp ett tag och han kändes jättefin. Fick superbra snurr på bakkärran och han var väldigt rund i formen. Red mest på en stor volt eller runt fyrkanten och växlade tempot. Tog även några diagonala skänkelvikningar. Igår så red jag i stora ridhuset. Började i fräschare tempo i galopp runt fyrkanten och jobbade sedan lite med förvänd galopp där jag red en kort diagonal följt av förvänd på resten av långsidan, hela kortsidan och sen en bit in på nya långsidan där jag la ett byte. Upprepade detta ett par gånger. Red sen lite mellantrav och skänkelvikningar i trav, gjorde några trav - halt - trav och avslutade i lite mer samlad galopp där jag gjorde galopp - skritt - galopp. Rolle skötte sig fint men kändes rätt matt och jag fick inte samma härliga energi som på måndagen.
 
Så därför tyckte jag han behövde få göra något annat idag, så efter elva långa timmar på jobbet åkte jag ut till stallet där det var mockat och hästen var borstad!! Lycka att ha skötare kan jag lova. Sen for jag och Rolle ett varv runt sjön och var väl ute typ 40 min i skritt och galopp. Han var jättepigg och ville gärna galoppera fort och mycket och det var så härligt även om det blåste en del, hur det nu kan göra det när det är minus femton!  Suck. Imorgon blir det ingen ridning för då ska jag på aqua cirkelträning :)
Allmänt | |
#1 - - JennyM:

Sv: Ja, det är verkligen toppen roligt! :) Nej, jag tycker snarare att det är ännu roligare att se min häst visas av en fantastisk ryttare, så kan jag få stå och njuta bara ;P
Kul att se att du rider igen! Usch, alla hästägares mardröm, men samtidigt vet vi ju att man också en dag kommer behöva ta det beslutet du gjorde! Kram

#2 - - fridan:

kul :) så det är både skötare och medryttare på rolle? eller va? :)

låter som bra tankar som du tog upp med skötaren på träningen också. ungefär samma tänk som mina tränare har så :)

sv: ja det är mys med lite snö :D:D får väl se hur länge den stannar, vi har +2 idag.

Upp