Uteritter

Onsdag fick jag sällskap i skogen och red en fin slinga som finns. Den är cirka 5 km och vi red i alla gångarter. Ibland gick vi först men ibland blev det läskigt så då fick vi backa och gå bakom den trygga farbrorn som följde med.
 
Torsdag fick jag också sällskap ut i skogen, så passade på att följa med samma häst som på onsdagen, med ytterligare en häst. Bochi började att gå först med pigga steg, men sedan när vi skulle svänga in på rundan så var det en stor vattenpöl där (som hon inte gick över förrän den andra hästen gick över dagen innan) och då vägrade hon att gå. Jag tryckte till henne kanske lite som man gör en valack och då blev hon lite tjurig och vände åt andra hållet, strulade och bråkade lite. Men vi släppte förbi L igen och då följde hon snällt med och resten av passet skötte hon sig utmärkt. Blev bara skritt och trav men hon jobbade delvis fint i form. Tror att jag kanske måste lirka lite med henne när jag känner att hon går emot skänkeln så där tydligt och inte "attackera" henne. Och inte hänga upp mig om hon någon gång blir lite bråkig. Hon är ju bara bäbis.
 
Igår så fick hon vila. Vi tog bara en promenad till stora ridbanan och traskade över lite bommar, tränade svängar, halter och lite trav vid hand. Sedan fick hon en dusch, eftersom hon har varit väldigt dammig. Tror inte jag fick bort all smuts trots att jag gnuggade med svamp och sköljde rikligt men det blev nog bättre i alla fall. Fick även en morgonrapport idag, att hennes enda granne redan var borta halv åtta i morse och hon hade då ätit upp sin frukost så de måste ha fodrat henne när de hämtade/släppte ut den hästen. Men hon stod snällt och lugnt ändå i stallet fast hon var ensam och sedan fick hon komma ut. Sjukt skönt att ha en så trygg häst. Nästa vecka flyttar en till häst in i mitt stall och jag hoppas att jag och hon ska vara i samma utsäppsgrupp så att vi kan ta ut dem tillsammans, men oavsett är det ju viktigt att ha en häst som kan vara själv. Ikväll blir det tömkörning och imorgon dressyr, längtar! Nu ska jag ut i skogen och plocka svamp!
Allmänt | |
#1 - - Hanna:

Visst är de fantastiskt med en häst som kan va själv :-o

Lillan är ju åxå typ hur cool som helst, i torsdags efter att vi hade varit till ridklubben så var hon så trött så jag funderade på om hon skulle få sova inne själv. Lixom helt obrydd, prisse har blivit bättre iomed att ja försöker ha dom separerade så mkt som möjligt men han är ju töntigare än vad hon e B-)

Fast hon e inte så förtjust över att va helt ensam ute. Men de blir bättre :-)
Det är ju bara att utmana henne o tillslut inser hon nog (som med allt annat) att hon dör inte av att va ensam ute :-)

Upp