Ta i trä

Men allt verkar nog okej med Amo. Lördag så var det stenhårt i backen så det fick bli ett lättare pass än vad jag tänkt mig, så passade på att rida barbacka. Jobbade mest i skritt men la även in lite trav även om Amo var lite tveksam till underlaget. Men söndag så var det plusgrader igen så då kunde vi köra på i alla gångarter. Amo kändes ovanligt släpig med frambenen men även pigg och ville helst köra sitt eget race. Han markerade då inget enligt Evelina och han kändes helt ren och väldigt villig.... om än att han helst ville bestämma själv. Släpandet kanske berodde på att han var stel och faktiskt inte hade gjort annat än skritta på en vecka. På kvällen när jag kom tillbaka för att ta in hästarna så såg benet jättefint ut. Måndag tog vi ytterligare ett pass på banan och då var det mest bråk. Amo ville ha nacken hög och halsen kort och så ville han springa fort, Om jag tog igenom det så studsade han istället på stället. Jag rättade framåt och vi rejsade några långsidor och efter det gick det bättre, men det var inget höjdarpass. Tror att det till viss del beror på att jag red när det var mörkt, för även om vi har lyse på ridbanan så når den inte hela ridbanan, och det var mest strul där det var lite mörkare. Trots att jag dessutom hade pannlapa. Nåja, Amo var inte jättepoppis efter tisdagens pass, men jag får ha förståelse att det kanske spritter i kroppen när han fått ta det lugnt ett tag.
 
Trots att jag ändå hade gått på honom på tisdagen så var benet helt svalt och fint igår. Så då bestämde jag mig för att tömköra (dubbellongera) och rasta honom lite. Och han var så jäkla fin! Pigg och fräsch och jobbade i en sån bra form och det såg bara så himla bra ut! Så han fick galoppera på ett bra tag i ett fräschare tempo och han tyckte nog det var rätt härligt. Och efteråt såg benet bra ut, så ta i trä men nu vågar jag kanske hoppas att det ändå inte var någonting. Han ser då himla pigg ut och rör sig rent, så därför är i alla fall planen en träning för Erika ikväll!
Allmänt | |
Upp