Fina dagar

Lördag så sällskapade vi med Marie och Junior på deras skogsdebut. Blev en lugn tur på typ 40 minuter, då lillkillen inte orkar så mycket, men det blev faktiskt premiär för dem i galopp! Och det gick så bra, speciellt då man har en Amo-kompis med sig :) Nog gör hon det bra som provar galopp för första gången i skogen! Söndag hade vi tänkt fara till ridhuset och trimma lite, för jag har inte ridit ett dressyrpass sen tävlingen. Men det var så himla soligt och härligt att vi kunde inte åka och stänga in oss. Så vi fick Jeppe att skotta ridbanan och så tog vi ett pass där istället. Då det var tö så rasade snön ner från taket och skrämdes när vi stod i stallet och gjorde i ordning hästarna så de var väldigt laddade redan när vi tog ut dem. Så väl på banan blev det mycket skutt och kast från Krokens håll och varje gång så drog Amo in rumpan och "stack" iväg några språng, men förutom lite distraktioner så kändes det bra. Fick va på och driva lite då det var lite "moddigt" på banan och jag upplever att Amisen tycker det är lite jobbigt när han måste lyfta på benen så man måste uppmuntra honom lite. Men vi kunde ändå jobba på ganska bra, blev mycket enkla byten och halter eftersom det var det som funkade sämst på tävlingen sist. Men gjorde även några vanliga byten och ett par serier. Idag åkte jag direkt efter jobbet för att hinna rida i ljuset.
 
Blev en uteritt på nya favoritrundan längs vägen, men det blåste lite och Amo var väldigt tittig och ofokuserad. Skyggade nog för varenda brevlåda vi såg! Sjukt jobbig. Och eftersom det var lite rusningstrafik så mötte vi säkert typ 10 bilar, och för varje bil så saktade jag av till skritt så klart, och varje gång vi saktade av så tyckte Amo att vi skulle vända hem. Skithäst! Mot slutet fick jag igång lite bjudning och kunde jobba lite tempoväxlingar och då kändes det helt okej, men överlag så var det väl inget toppenpass. Han fick i alla fall sin motion och vi hann hem innan det blev mörkt! Här kommer en före och en efter-bild på Amo innan silagebalen och nu efter tre veckor. Vet inte om det syns på bilderna men IRL så har han fått gode hö-kaggen!
Allmänt | |
#1 - - JennyM:

Jaa, en bra häst dessutom! ;)

Ja men jag ska nog försöka göra det! Det är ju en himla bra träning :)

#2 - - Cathie:

Hej :) Alla dina inlägg kommer med, men dom publiceras inte på bloggen förrän jag godkänner dom :P

Jag förstår att det blir mest ridning på vägarna/skogen. Vad tränar du på när du rider så? Eller rider du mest bara för motionen?
Haha jobbigt när hästen bara är jobbig, men man behöver väl lite såna dagar för att uppskatta när det går bra :)

#3 - - Hoppbloggen:

Jag hoppas du hinner fram och se oss! Håller tummarna. Förstår dock att du inte vill åka hur tidigt som helst. Håll gärna en tumme eller två

#4 - - fridan:

ser ut som han är i fint hull ändå ju :) skulle också vilja ha kalle på fri tillgång :)

sv: okejdå :) kul med så höga procent oavsett!! :)

den jag ska kolla på är en sluis stinger, ett holländskt fabrikat. verkar väldigt bra enligt mina forskningar haah! hört nåt om den?

#5 - - Cathie:

Tack för dina tips! :) Jag rider ganska liknande ute nu. Skrittar och travar ju nästan bara då jag håller på å sätter igång honom nu. Så det blir mycket igångsättningar och halter varvat med skolor, samt skänkelvikningar. Däremot är Moses ganska "stissig" och kan ibland ha svårt att hålla fokus på arbete ute, därför är det lättare att få honom helt lösgjord på volten. Men förstår vad du menar att man får energi i galoppen ute, mycket lättare att jobba när man har energi :)

#6 - - Hoppbloggen:

Vi ska halka oss till ridhuset ikväll. Men det lär väl vara ett helt projekt och avslutas kring midnatt.

Upp