Vila i frid min kära vän

Som många av er vet har ju Amo alltid varit lite snubblig. Detta är alltid något jag avfärdat med att han är lite ouppmärksam. Men för några veckor sedan så ändrades detta. Han började snubbla mera och han gick omkull några gånger när jag red. Jag blev rädd men ville inte tro att något var fel. Men sen kom en dag då han föll handlöst när han gick in i en box, och han höll inte på att ta sig upp. Då insåg jag att något var fel på riktigt. Han började snubbla mycket mer än vanligt vid promenader och han kunde helt plötsligt falla ner på knä när jag stod och höll honom. Jag var i kontakt med flera veterinärer och alla dessa sa oberoende av varandra att det verkligen lät som något neurologiskt, och med tanke på att problemen hade eskalerat så var det inte längre säkert att låta honom leva. I och med att han har tappat benet och tippat även vid hantering så var jag orolig över säkerheten både när det gäller personerna som hanterar honom, men även hans egen. Jag var jätterädd att jag skulle komma till stallet eller hagen och se att han hade brutit något. Eller att han skulle ha ramlat över någon när de la på honom täcket... Amo fick även genomgå en undersökning där det konstaterades att hans vänstra framben inte alls följde med som det skulle (och det är alltså vänster fram som han snubblat med och alltid tappat först när han har gått omkull eller ner på knä). Han reagerade inte alls på böjprov och det verkade ju inte vara något annat problem än just det, att benet inte följde med och att han tappade det. Beslutet togs därför, att låta honom somna in.
 
I fredags fick Amo ta sina sista andetag, han var lugn in i det sista och han fick en avskedsmorot av Niklas som var där. Allt gick snabbt och smärtfritt och plötsligt var allt över. Jag var själv inte där, utan Niklas tog hand om det hela tillsammans med de underbart hjälpsamma stallägarna. Jag har svårt att förstå att allt är över och att han är borta. Vår tid tillsammans har varit som en underbar dröm och nu har jag bittert fått vakna upp och inser att drömmen ryckts ifrån mig. En stor pusselbit i mitt liv och hjärta saknas men jag är otroligt tacksam över den tid vi fått tillsammans. Även om jag tvivlar att jag någonsin kommer möta en häst som gör mig lika lycklig som Amo har gjort.
 
Jag avslutar med några citat som jag fått nu i samband med detta och som jag ska försöka tänka på:

"Always together, never apart. Maybe in distance but never in heart"

"Tänk ej med sorg att han är borta tänk med glädje att han levt"


Vila i frid min älskade vän.

Allmänt | |
#1 - - JennyM:

Men nej vad tråkigt Anna! Jag beklagar verkligen! Usch, detta är baksidan med att ha djur, men jag måste ändåsäga att jag beundrar dig som tog detta beslut innan det hände något mer allvarligt. Många låter sådannahär saker gå så himla långt och det känns inte helt schysst..
Skickar en stor kram till dig!

#2 - - Kattis:

Beklagar sorgen... Så otroligt tråkigt! RIP fina Amo.

#3 - - Mia:

Usch så tråkigt! Tänker på dig!

#4 - - Charlotte Ståhl:

Nej Anna vad hemskt! Precis som Jenny skriver är det nackdelen med att ha djur. Men precis som ditt fina citat som du skrev så får du minnas alla de fina stunderna Ni haft tillsammans och tänk på allt Ni genomgått och upplevt. Nu galopperar han på de evigt gröna ängarna med min Misty och de andra hästarna och har det hur bra som helst. Ta hand om dig! Styrkekramar

#5 - - Cathie :

Fy vad hemskt :( Beklagar verkligen :(

#6 - - fridan:

hej anna! det var längesen jag var inne här och läste och jag bara ryste när jag läste det här senaste inlägget. vad otäckt men stort av dig att låta honom få somna in. skickar över massa styrkekramar!!

#7 - - Erika:

Beklagar verkligen=/ alltid lika jobbigt med djur i dessa lägen…vad händer nu då?=/

#8 - - Matilda Holmström:

Men vad tråkigt! Jag beklagar :( kram

#9 - - Vanessa:

Vila i frid <3

#10 - - Zandra & Reño:

Men nej så hemskt, lider verkligen med dig! =/
Det är ju tyvärr baksidan av att ha djur i sitt liv. Första citatet tyckte jag var superfint! :)

Upp