Tapper häst

Igår laddade jag upp inför träning med ett par timmar på stranden med en bra bok tillsammans med Niklas. Blev även ett dopp, årets första, och det var riktigt härligt. Sen for vi till stallet före fem, mockade och packade bilen, kopplade finkan och borstade hästen. Tio i sex åkte vi från stallplan och just innan sju var vi framme på Luleå RK. Hann värma i drygt 20 minuter och först promenerade jag, sen skrittade vi uppsuttet nästan resten av tiden. Tog bara något varv i trav och galopp innan vi skulle starta. Började med att berätta hur situationen var, att han är inte är i topptrim och att det jag vill ha hjälp med är främst en jämn bjudning och en rak icke slingrande häst. Så fick sen "visa upp" Amo i trav där Kristian ville att jag skulle sluta tjuvhålla i höger, så jag fick rida mera på vänster och se till att han följde handen till vänster. För när jag har svängt till vänster så glider bogen till höger, och då har jag hållt emot i höger handen, vilket har resulterat i att jag knappt kunnat svänga till vänster plus att Amo både backar av och trycker upp formen när jag nyper tag i högertygeln. Så fick rida runt fyrkanten mycket, och trava på framåt i lite kvickare takt, och böja igenom till vänster utan att Amo backade av, och sen när jag hittat en fin känsla till vänsterhanden böja och ställa om till höger utan att jag tappade traven. Och så fick jag jobba lite så, framåt samt kunna ställa åt båda hållen med lätt kontakt på andra handen. Jobbade väldigt likt i galoppen, en lite längre lägre form, mer energi, kvickare längre språng och att han skulle gå att böja åt båda hållen. I galoppen kändes det riktigt bra faktiskt. Amo jobbade på för egen maskin och jag fick en jättehärlig känsla. Och efter att vi som kommit igång så kändes det inte längre "motigt" sådär som det gjorde i början utan det blev mycket roligare och lättare, för oss båda. Blev en hel del diagonaler med endast ett byte för att fokusera på kvalité och linjen, och mot slutet så fick vi till några rena från höger till vänster. Fick då och då svänga in på volter i både trav och galopp för att se att han följde innerhanden utan att jag skulle passa med ytter. Väldigt nyttigt. Och mot slutet vände Amo riktigt fint. Han kändes väldigt tapper som tuffade på, trots att det var jobbigt för oss båda. Och även om han var väldigt flåsig på slutet så andades han normalt efter bara en stunds promenad, så han är kanske ändå i bättre kondis än vad jag tror! Blev en dusch på anläggningen och sedan hemfärd där han glatt glufsade i sig sin kvällsmat :) Har fått filmat typ hela träningen så ska klippa ihop sen snutt lite senare. Tills vidare får ni nöja er med dessa fina bilder som syrrans kille har fotat!
 
Allmänt | |
#1 - - Matilda:

Superfina bilder!! Och vad roligt att träningen gick bra :)

#2 - - JennyM:

Åh så himla vackra bilder! Ni är så fina!

Sv: Ja i helgen blir det eventuellt ett nytt kval, inte hundra än..
Jag älskar också ANKY-schabraken. Så kul med färg med! Lite glada höstfärger, det gillar vi! ;)

Åh tack vad glad jag blev! Ska dock bli bättre på att filma :)

#3 - - JennyM:

Sv: Haha ja kanske borde lära mig det, men njae tror inte jag skulle våga faktiskt ;)

#4 - - Charlotte Ståhl:

Vad fina bilder! Amo passar jättebra i den gröna färgen du har på dig tycker jag:-)

#5 - - Astrid:

Så kul att ni är igång igen. Hoppas Vännäs går bra och superfina bilder på er :) Kramar

#6 - - tina:

tjusiga å härliga bilder! = )

#7 - - Cathie:

Vilka superhärliga bilder!

#8 - - Evelinn Bladström:

Vilka superfräna bilder :D

Upp